به گزارش مشرق به نقل از فارس، ۸۶ سال پیش با انتشار خبر تخریب قبه و بارگاه ائمه بقیع(ع) در بیستم فروردین سال ۱۳۰۵، موجی از خشم و نفرت سراسر کشورهای اسلامی به ویژه ایران و عراق را فرا گرفت.
نمایی از مزار منور ائمه بقیع(ع) پیش از تخریب
«بقیع» قبرستانی بسیار بزرگ و تقریباً مسطحی است که مساحت آن، بیشتر از مساحت مسجدالنبی(ص) است و تاریخ ساخت آن به دوران قبل از اسلام و زمان جاهلیت بر میگردد. در گذشته، این قبرستان پوشیده از درختانی به نام «غرقد» بوده، به این خاطر آن را «بقیع غرقد» نیز مینامند، چرا که درختان آن خارهای زیادی داشت، این سرزمین تا پیش از اسلام و بعثت نبی مکرم اسلام، محل دفن اموات شهر یثرب به ویژه مردگان دو طایفه اوس و خزرج بود.
از زمان پیامبر(ص) تا همین امروز، بسیاری از مسلمانان را که در مدینه از دنیا میرفتند، در بقیع به خاک میسپردند و هم اکنون نیز قبرستان عمومی مدینه به شمار میرود، همه روزه در مسجدالنبی پس از نمازهای جماعت، مؤذن با جمله «الصلاه علی المیت»، مردم را به خواندن نماز میت دعوت میکند. پس از نماز، جنازهها را به سوی قبرستان بقیع میبرند، ولی برخلاف شیعیان در تشییع جنازه هیچ کسی سخن نمیگوید و سکوت برقرار است.
قبرستان بقیع در طول روز به جز اوقاتی که شخصی را برای دفن کردن میآورند، بسته است و تنها، پس از نماز صبح و عصر جمعاً به مدت ۳ ساعت، برای زیارت زائران (البته فقط آقایان) باز میشود.
در بقیع پیادهروهایی برای عبور مردم، ساخته شده است و بر قبور، هیچگونه علامتی یافت نمیشود، یعنی پس از دفن، هیچ گونه علامت یا نشانهای برای شناسایی محل دفن میت قرار نمیدهند.
از نکات جالب توجه در تاریخچه بقیع این است که در بخشی از بقیع پیش از دفن امامان شیعه، در آن خانهای وجود داشته که متعلق به «عقیل» برادر امیرالمؤمنین بوده که بسیار مورد توجه پیامبر اکرم(ص) بوده و محل دعا و مناجات آن حضرت به شمار میآمده است.
پیامبر اکرم(ص) در زمان حیات خویش مکرراً به قبرستان بقیع میرفت و برای مردگان مدفون در آن طلب استغفار میکرد تا آنجا که یکی از همسران پیامبر(ص) نقل کرده که آن حضرت، هر شب به زیارت قبور بقیع میرفته است.
حتی در منابع متون تاریخی نقل شده است که حضرت زهرا(س) با توجه به سیره پدر بزرگوارش به دو مکان عنایت ویژهای داشتند: نخست احد؛ آن حضرت بعد از رحلت پدرشان به احد، سر قبر حضرت حمزه(ع) میرفت و میگریست و دوم؛ بقیع که باز هم با اقتدا به پیامبر خدا همواره به بقیع میرفت که این مطلب نیز دارای شهرت تاریخی است.
*گذشته بقیع
قبرستان بقیع در گذشته، به این شکل نبوده و بر اساس کتب تاریخی، بیشتر قبور دارای بارگاه و ضریح بودهاند.
میرزا حسین فراهانی در سفرنامه خود مینویسد: «چهار ائمه اثنی عشر در بقعه بزرگی که به صورت هشت ضلعی ساخته شده، واقعاند و گنبد اندرون آن، سفید کاری است».
ریچارد بورتون (Sir Richard Burton) جهانگرد غربی در سال ۱۲۷۶ هجری قمری، گنبد ائمه بقیع را چنین معرفی میکند: «این قبه که در دست راست واردین به بقیع قرار گرفته، بزرگتر و زیباتر از همه قبهها است».
این جبیر، جهانگرد معروف در سال ۶۱۴ هجری قمری میگوید: «آن، قبهای است مرتفع و سر به فلک کشیده که در نزدیکی درب بقیع واقع شده است».
تاریخ ساخت این بنای عظیم را به حدود سال ۴۷۰ هجری قمری نسبت میدهند، یعنی این بارگاه بزرگ، حدود ۸۰۰ سال پابرجا بوده است. بنابر نقلها، حرم ائمه اطهار در بقیع، دو درب داشته که زائران از یکی وارد و از دیگری خارج میشدهاند، این حرم دارای خادم و متولی و گنبد آن سفید رنگ و از نظر شکل، هشت ضلعی بوده است، بر خلاف حرم سایر ائمه اطهار، صحن در اطراف نداشته است و در داخل آن، محرابی به نام «محراب فاطمه» وجود داشته است.
سرانجام در هشتم شوال ۱۳۴۴ هجری قمری حکومت وهابی، به دلایل واهی تمامی گنبدها و قبههای موجود را تخریب کرد و وسایل قیمتی داخل ضریح به غارت رفت، تنها یادگار حرم بقیع، ضریح فولادی آن است که آن را ۸ قسمت کردند و هم اکنون، دور قبور شهدای احد قرار گرفته است، یکی از جهانگردان غربی به نام مستر ریتر (Riter) که به فاصله چند ماه از ویرانی این حرم بقیع را دید، آن را این گونه وصف میکند:
«چون وارد بقیع شدم، آنجا را همچون شهری دیدم که زلزله شدیدی به وقوع پیوسته و به ویرانهای، مبدلش ساخته است، زیرا در جای جای بقیع، به جز قطعات سنگ و کلوخ در هم ریخته و خاکها و زبالههای روی هم انباشته و تیرهای چوبی کهنه و شیشههای درهم شکسته و آجرها و سیمانهای تکهتکه شده، چیز دیگر نمیتوان دید... ولی این ویرانیها و خرابیها، نه در اثر وقوع زلزله یا حادثهای طبیعی، بلکه با عزم و اراده انسانها به وجود آمده و همه آن گنبد و بارگاههای زیبا و سفید رنگ که نشانگر قبور فرزندان و یاوران پیامبر اسلام بود، با خاک یکسان شده است، چون برای مشاهده بیشتر این آثار که نشانگر قبور مسلمانان صدر اسلام و تاریخ سازان روزگار است در سنگ و کلوخ حرکت میکردم، از زبان راهنمایم میشنیدم که از شدت ناراحتی این جملات را تکرار میکرد: «استغفرالله، استغفرالله، لا حول و لا قوه الا بالله».
*خفتگان در بقیع
قبرستان بقیع، مدفن چهار امام شیعه امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، «فاطمه بنت اسد» مادر امام علی(ع)، همسران پیامبر(ص) امسلمه، ماریه و ...، «امالبنین» مادر حضرت عباس(ع)، عقیل بن ابیطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زینب، و بسیاری از صحابه پیامبر نظیر عثمان بن مظعون (این شخص با عثمان بن عفان، خلیفه سوم تفاوت دارد)، ابوسعید خدری، همچنین عقیل بن ابیطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زینب، مقداد بن اسود، عباس بن عبدالمطلب، اسماعیل فرزند امام صادق(ع)، عاتکه و صفیه عمههای پیامبر(ص)، جابر بن عبدالله انصاری، شهدای واقعه حره، حسان بن ثابت و ...
و اینک بقیع همچنان به عنوان یک سند زنده، مظلومیت شیعه را به تصویر میکشد و همچنان چشم انتظار موعود امم تا غبار غربت از آن رخ بر بندد.
نظرات شما عزیزان: